INFOBIRO: MEDIACENTAR SARAJEVO

NOVI BEHAR,

01.09.1927

Šta je Islam dao čovječanstvu?

Autori: SADR-UD-DIN

I Omer, najmocniji islamski halif, radio je uzornim nacinom prema demokratskim osnovama. Iza osvojenja Palestine pode na poziv svojih novih podanika sa slugom iz Medine u Jerusalim, vodeci sa sobom samo jednu kamilu, na koju su naizmjence sasvim ravnopravno jahali. Slucaj je htio, da je pri ulazu u Jerusalem upravo na slugu došla reda da jaši, dok je halifu pripala uloga, da vodi kamilu. Narod je naravno držao slugu za halifu i pozdravio ga najdubljim poštovanjem. Ovaj primjer kao i stotine drugih pokazuje, koje je vrste demokracija, koju je Islam donio svijetu. Jednakost i ravnopravnost, koje je Islam u pravnom, politickom i sociaJnom pogledu proveo, proteže se i na religiozno podrucje, jer je islamska religija u svojoj bitnosti skroz na skroz demokratska. Svatko more kod nas sasvim samostalno da kod sebe vrši religijozne propise i da po njima živi, jer je religija nedjeljivo spojena sa životom svakog pojedinca. A pošto su religija i život tako usko izmedu se povezani, to je neophodna potreba za svakog, da se samostalno i neovisno bavi religijom. U Islamu može svaki covjek biti propovjednik i svecenik. U Islamu nema posebnih profesionalnih svecenika. Islam ne pozna klera. U džamiji (bogomolji) nema odabranih mjesta za više klase. Nitko tamo nema prednosti. Šta više ni kralj, sultan. Zajedno s njim i uporedo s njim moli se i najveci siromak. On nema posebnog mjesta. Bogomojja pokazuje tako vidljivo svima, da smo svi kao Božija djeca, da smo pred Gospodom sasvim ravni. K tomu je Islam prva religija, koja je dala ženi sasvim ista prava kao i mužu. Islam ne osuduje ženu kao vrelo svakog grijeha, ne slavi celibat kao krepost ili šta više kao oblik osobito svetog života. Ne, po nauci Islama muž i žena spadaju skupa, popunjavaju se. Oboje je sposobno, da cini dobro a nagrada za dobra djela za oboje je ista. Kuran kaže: „Muž i žena su sasvim ravni pred Bogom. Tko od njih cini dobro, doci ce u raj i nikomu nede biti ucinjena nepravda." Dalje veli Kuran: „Žene imaju sasvim isto pravo na muževe kao i muževi na žene." To znaci, da nema ni vjerskog ni intelektualnog ogranicenja za ženu; šta više, žena, u svakom pogledu uživa ista prava kao i muž. Socijalni položaj i poštivanje žene Islam visoko podiže. To se je dogodilo vec i tim, da joj je dato našljedno pravo. Zakonski žena nasljeduje isto kao i muž. Na ovaj je nacin ona u stanju, da potpuno održi svoj vanjski položaj uz muža Bracni je život izraz svete ljubavi, koju je Bog stvorio u srcima muža i žene, Kako sama ova ljubav tako i njeno realiziranje moraju biti sveti. Kuran se o torn jasno izrazuje: ,,To je jedno od cudesa Božijih, da je On stvorio za Vas drugarice, suputnice vašeg života; možete po tom uživati duševni mir. On je dao medu vas Ljubav i Dobrotu." Profeta je pozivao ljude, da budu puni ljjubavi i prijaznosti prema svojim ženama: „Ljudi", veli profet, „moraju biti vrlo dobri prema svojim ženama". Na drugom mjestu veli: „Vjerujte, da je najbolji medu vama onaj, ko je najbolji prema svojoj ženi.“ Na slican nacin neobicno visoko slevi Islam mater: „Pravi raj", veli profet, „leži pred nogama ma tera". Sada cu govoriti o nekim socijalnim c i n j e n i c a m a. Prije svega treba kazati, da Islam polaže najvecu vrijednost na cist i svijetao moral i obicaje. On strogo zabraojuje upotrebu alkoholnih pica, jer je alkohol glavno vrelo svih poroka medu narodima. Islam vidi u alkoholu sredstvo, koje oduzima covjeku razum, rasudivanje i l judsko dostojanstvo, raspaljuje životinjske strasti, te potice na zadovoljavanje najnižih poriva. Tako prema zabrani profeta, njegove pristaše t, j. oko 400 milijuna muslimana ne smiju piti ni vina niti ikojeg alkoholnog pica. Ova opca uzdržljivost znaci veliku službu, koju Islam cini cijelom covjecanstvu. Najvecu ali cijena polaže Islam na cist, krepostan i moralan život. Preljub i prostitucija se u Islamu neobicno strogo kažnjava i osuduje. Mladici i djevojke su na Orientu u istinu apsolutno cisti i nevini. Nevinost i cistoca su tezulja samosvladanja a to su najvažnije i najkarakternije kreposti. Nemoral je nasuprot znak slabosti i oskudice vladanja sobom. Nemoralan život kvari sile tijela i duše. Islam vrlo strogo osuduje lihvarstvo, zelenaštvo te uzimauje lihvarskih kamata pri pozajmljivanju novaca. Uopce Islam osuduje napomilovanje velikih kapitala u jednoj ruci, jer to dovodi samo do toga da bogataš daje siromaku novac uz velike kamate i tako ga iskorišcuje i cini ovisnim o sebi, dok nasuprot u prirodi stvari leži, da bogataš ima da pomaže sirosiromaha. U Evropi je srednji stalež skoro isceznuo tako, da u svemu tamo imamo samo bogate i siromašne. To je pošljedica grubog i nezasitnog kapitalizma, koji je morao dati povoda komunizmu i boljševizmu. Kako lihvarstvo tako je u Islamu i hazardna igra i oklada zabranjena; oboje je medutim u Evropi silno rašireno. Mi tamo vidimo, kako je sticanje imetka preko noci zamijenilo pošteni rad te volju za radom u svima slojevima pokopalo. Posljedica tnga je propadanje gospodarstva i prirode. Islam sprecava u svojoj mudrosi te loše pojave. Na kraju evo kratke kvintesence naše vjere: Islam traži od nas, da vodimo Bogu ugodan i krepostan život, život, ljubavi i djela, život, koji je cist i moralan, pošten novcanim stvarima i miroljubiv. Islam vamje donio pravu demokraciju, poštivanje žene je Islamom visoko podignuo, žena je u svakom pogledu izravnata sa mužem. Islam nas uci jedinstvu i univerzalnosti Boga, te univerzalnom bratstvu medu ljudima. Musliman poštiva profete svih naroda te ne pravi izmedu njih i Muhameda a. s. nikakve razlike. Širi i propagira mir i ljubav u velikoj bratskoj zajednici ljudstva pod vodstvom jednog univerzanog Boga. Sa njemackog preveo SADIJA ŠERBIC