13.11.1995 FERAL TRIBUNE
ČA JE DITE KONTRA PRAJCU
Pape, kad biste vi pravili intervju sami sa sobom, odakle biste počeli? Odakle bi počeja? A od početka. Ali prvo mi daj zapalit dok Ona ne gleda. Ja sam mislio da ćemo praviti veliki, ozbiljan, pametan razgovor o smislu pisanja... E, to dođe na kraju. Triba do toga doć, razumiš? Idemo onda od početka. Gdje ste se, kad i zašto rodili? Ja san ti se rodija 1923. godine, kraj crikvice svetoga Luke u Veli varoš, gori poviše Šperuna, blizu Matejuške. Bila je to Senjska ulica, proleterska, crvena ulica... zvali su je Mala Moskva. Bija je ti naš kvart, ka i skoro cili Split, kvart siro tinje, ribara, težaka, pituri, postolari, batelanti, barbiri, konobi, tovari, mriž... Dobro pamtite slike tog vremena? Znaš da je to interesantno: kad mi je barba Luka Kaliterna priča da se on spominje kad je bija mali, da ga je mater držala u naručju, a on gleda kroz ponistru, i da mu je rekla: "Eno motorin 'Vladimir' vodi inžinjere na kupanje, na banj na Bačvice", ja to nisan virova. Zamisli čega se sitija, koje slike se stari sitija! Nisan virova jer meni je izgledalo jedno vrime ka da mi je cilo to ditinjstvo iščezlo, nestalo. Ali vidin, kad čovik počne star it, puno se toga vraća, i te slike se vraćaju, ditinjstvo biva sve prezentnije, razumiš... sve više naviru sjećanja iz ditinjst va, tako da se sad prisjećan miljun detalja za koje san mislija da su iščezli, zauvik.
GOVAN GOSPODARIMA!
Otac vam je bio ribar? E, a nego... svi moji, i otac, i dida, i pradida, bili su ribari. Sićan ih se, sićan se tih starih ribara, još su nosili rećinu u uvo, i moj je dida nosija rećinu, ka ti, razumiš... ka u Goldonijevin "Ribarskin svađama". Očeva je gajeta bila na Matejušku, on i Šanto a Šanto je onda još bija momčić odili su gajeton na vesla i na jidra do Lastova, tamo su bacali paran gale. Sad me to sitilo, kad mi je priča oni Komižanin da u Komiži nima srdele u ovi stađun, odozdal ulice pa sve do gori, u sve one kalete, u svaki dvor, isprid svakih vrat, žene su na fugeru pekle srdele... i sve je vonjalo na pečenu srdelu. Bilo je puno konobi, težaci su prodavali meso, vino... a žene su odile uvečer i nudile judima graja i friških volaka, krak od obotnice za pro dat, da jema čovik za napit se, je li. n I vaša je mater bila među njima..? Kako ne... a kad je otac više onemoća, onda je mater otvorila jednu malu butižicu komeštibile, al to ti je kurac ... ono, manistra i te stvari. Judi su u nje uzimali na kartu, razumiš, na libret. I ritki bi je imbrojali. Bilo bi ti smišno kad bi se ja i Šanto posvadili, uvik bi mi vika da mi je otac bija pošten čovik, a da san ja ka mater, koja je krela na balancu. To je bilo jedno ovako čudno doba, teško. Bolest, glad, mižerja... smrt. n A život? Gdje je bio život? Život? Kurac, koji život... U konobi, uvečer bi se našli u konobi, pivali, karali se, lokali, vikali... velike riči, velike fraze. A bilo je i onih, znaš, "ubit, zaklat", "rašpe, bombe, livorveri", pravdu uspostavit... "govan gospodarima!". I šta ti je interesantno znalo se vikat, još sad se sićan, i "Živija Trocki!", "Živija Lenjin!", ali niko, niko nikad u moj Veli varoš nije zavika "Živija kralj!". Nikad! A onda karali su se i među sobon, nisu se, recimo, težaci i ribari dobro gledali. Kad su težaci prolazili, ribari bi ih zajebavali: "Peronospora van sve potukla!", znaš... "Krupa vas potukla!" A kontra gospode su bili svi zajedno. Bilo je tad već gospode, bogataša, u palacima na Matejušku i Rivu, a sirotinja bi in vikala, pritila: "Letićete vanka, mi ćemo gori doć!" Teško se živilo, mižerja... a bilo je i prasac u Veli varoš, znaš?
JUNAK TOMI PUTA
Prasaca?! E, prasac. Bilo je to u doba krize, i mi smo doma gojili dva prajca. Ja san odija vazimjat spirine, kupit okolo... Gospe moja, kako smo mi gledali ta dva prajca. Kad bi se dite razbolilo, uvatilo proliv, sidilo na mokro... ništa, jebe ji se! A kad se prasac razboli, to je bila tuga u kuću! Prajca se uvik gledalo, pazilo da mu di šta ne fali. Kako su tekli vaši dječački dani, osim što ste skupl jali spirine za prasce? A skitali smo se okolo, igrali, odili na Ajduka. Kopali smo buže ispod ograde ka kunci, pribacivali se priko za gledat utak micu. Onda su odili i policjoti na konjima, bilo je onih ča bi nas udrili po gujici, skidali, tirali, a bilo je i onih ča su nan pomagali da se pribacimo ako bi ostali visit na ogradi. Sićan se i ringišpili na Rivi, velikih fešti svetoga Duje... činili smo dišpete Vlajima, znaš, ukrest mu balote, krest dinje. Po Marjanu smo lovili kunce, zece. Onda smo odili s onin kolon, znaš, kolon od bačve, odili smo do Solina, jebi gospu! A? Do Solina, e! Sićan se i kina, pamtin još nijeme filmove, Debeli i Mršavi, Tomi X... Tomi X je bija popularan, to je bija junak vesterna. Zvali su ga Tomi Puta, znaš, ono "X" bi čitali ka "puta", razumiš... Tomi Puta. A najsmišnije su u kino bile "Muke Isusove". Bogobojažljive žene bi padale na kolina, krstile se, plakale, a kad bi oni uboja Isusa kopljen, čulo bi se: "Razbojniče, ruka ti usala!", "U paklu ćeš gorit!" Sićan se kad je posli jedne te predstave izaša čovik iz kina, trevija jednog Židova i odma ga opizdija šakon u glavu. Bidan čovik se uvatija za glavu, stenje: "Šta ti je, šta činiš?", a ovi mu je reka: "To ti je za Gospodina našega Isusa ča ste ga onako izdali!" "Ali to je bilo pri dvi ijade godin!" "Je", govo ri, "ali tek san danas ja to vidija!".
ĆUTIN SMRAD SILE
Koje su se igre igrale u vaše vrijeme? Bilo je sto igar, na franje, šišmiša, na minavanje po botune... onda bimo kidali botune judima po gradu. Igralo se na balun, na krpaše, činili smo dišpete, ... ali najdraži su nan bili demonštrajcuni. Mi smo dica puno volili demonštracjune, štrajkove... dizale su se barikade po kaletama u Varoš, a mi smo imali zadatak razbit sve žaruje javne rasvjete. Radnici bi vazim jali bovane i stavjali ih doli na Šperun, i kad bi došla polici ja, itali se na njih. Onda demonštracjuni za Prvi maja, di je znala vojska izać na ulice sa mitraljezima, a mi smo dica gledali te povorke judi sa garifulima kako priteći šetaju po Rivi i čekali smo barufu. Demonštracjuni su bili puno lipi. n Jednom ste rekli da ste tada, kao dijete, na tim demonstracijama zamrzili žandare i soldate, "vonj sile, kože, cokul, čizama, škripu soldatskog hoda, smrad oružja"... Jesan... bilo ih je grubo vidit, žandare sa pendrecima, polic jote na konjima, vojsku sa puškama, bajunetima, čini mi se ka da još ćutin taj grubi vonj, smrad sile... I tako ste i kao mulac bili kontra vlasti. Je li vas već to odredilo kao ljevičara? A ne! Ja san ljevičar posta slučajno. Uvik san se zajebava da san ja ljevičar zato jer vidin samo na livo oko. A desno san izgubija ka momčić, bija san u prvi-drugi razred puške skule. Jednon prilikon nestalo je letrike, a ja san nešto radija oko onega... znaš, ono di se drži lapiš, pa je mater donila šteriku da boje vidin. Ali kurac, slabo je bilo svitlo, nagnija san se, zavidava nešto s malin nožićon... i jebi ga nožić je poletija i uboja san se u desno oko. Tako ja od tada vidin samo na livo oko, a na desno mi je mrak, razumiš? Da san izgubija livo oko, možda bi bija desničar, a ovako san posta ljevičar, je li.
JELASKINA SVIĆA
Osim te nestašne dječje igre džepnim nožićem, što je još u najranijoj mladosti utjecalo na vaše životne poglede? Koja je osoba ako takva postoji utjecala na vaš svjetonazor? Otac i mater nisu jebavali politiku, otac je zna samo za Baja montija i uvik je govorija da je Ante puno pametan i mudar čovik čin ga je i car Frane zva u Beč da se s njin savituje. U Veli varoš puno se tad govorilo o Vicku Jelaski, on je nas momčiće impresionira, bija je pravi Varošanin, susid, težak... vođa komuništa. Uvik mu je noću gorila svića u sobu, u botu bi se vidilo svitlo iz njegove ponistre i svi su govorili: "Eno Vicko radi, čita, uči...", a bija je težak, bez skule. I zaista pošteni komuništa. Zatvarala ga je i Auštrija, i Jugoslavija, i Italija... a on se svadija i sa Titon, to znaš? Kad god bi Tito doša u Split, uvik bi njega zatvarali, razumiš... osta je nepoko lebljiv. n Jeste li ga osobno poznavali? Ma šta san ja bija, dite... al nije on, reka bi da je na mene presudan utjecaj imala naša teta Tone, jedna smišna figura iz moga ditinjstva. Bila je stara divojka, radila je u nas ka sluškinja i u nas je i umrla... došla je ka dite i radila kod nas osandeset godin. Mi smo je zvali teta, a ona je za sebe govorila da je komuništovica, autonomašica i Dalmatinka. Tako smo ja, brat i teta Tone u našoj kući bili komuništi. I to ti je interesantno: posli rata ona se puno razočarala u komunište. Učitejica je iz skule vratila jednu malu iz našega dvora da ima one, u kosu... ušenke. Teta Tone je popizdila, vikala je: "Kurbetina jedna da bi li kurbetina, oči ću jon iskopat! I za vrime cara Frane i za vrime kralja mogla su dica imat ušenke, a naši fini komuništi ne dadu, nego ji tiraju iz skule, pizda li in materina!" I tako je ona raskrstila sa komuništima.
SKULA BEZ LIBRI
Bili ste jedno od rijetke varoške djece koja su završila školu? Je, ritki su slali dicu u skulu. Vajalo je radit, a judi nisu virovali u skule. Čak i bogatiji težaci! Malo je ko maturira, završija fakultet. U moje doba, tamo četrdesete, četrdeset prve, matura je bila prava ritkost u Varoš. Nas je bilo sedan braće i sestara, ja, brat i pet sestara sestre su se poudale kad san bija mali, tako da smo u kući ostali ja i brat, i oba smo matu rirali. Ja maturu nisan ni činija jer je počeja rat. A i od onih ča su maturirali pola ih nije došlo na maturalni ples jer nisu imali veštit, razumiš?... Jebi ga, sirotinja... Ni libre nismo imali, ko će dat libre. Ja san cilu skulu proša bez libar, moga si samo sanjat o rječnicima, atlasima... Odili smo u skulu u tašelanin gaćan. Sirotinja se i po marendan poznavala, tri dila nas nije nosilo marendu u skulu, a dvoje-troje gospodske dice donili bi jaje u kruv, salama, bokun pršuta. Bilo je i među ton gospodskon dicon dobrih momčića, al znali smo se i posvadit, pokarat, i onda bi in mi sirotinjska dica vikali: "Jeba van pas i mater i oca buržuja!" Kakav ste vi bili đak? Tako, u prvo doba... kasnije san svake godine ima popravni iz matematike. A kad san bija u Pedagošku, već san bija odlikaš, među najbojima. Tad san već i puno čita, vazimja san libre od brata, on je bija stariji, i čita san. Prvi libar koji je doša u kuću i koji san pročita bija je "Zločin Silvestra Bonnarda" od Anatolea Francea, to je isto brat donija. U školi ste i postali skojevac? Je, ka gimnazijalac. Nije nas bilo baš puno. Ovi pizde su izmislili da nisi moga bit skojevac ako nisi bija najboji đak i učija druge. A svi skojevci su bili lošiji đaci. Nijedan nije bija dobar đak. A kasnije san u novinan čita umira san od smija kad san to čita svi intelektualci, književnici, u pizdu materinu!